"رزم و بزم"؛ نمایشگاه انفرادی نیره حسن پور

نمایشگاه انفرادی نیره حسن پور تحت عنوان "رزم و بزم" از روز پنجشنبه ۱7 اسفندماه در گالری آواد برپا شده است.

نیره حسن‌پور متولد ۱۳۶۰ شمیران، بیش از ۲۰ سال در زمینه نقاشی فعالیت داشته و از اساتید دانشگاه هنر و معماری تهران است. او حضور در نمایشگاه های گروهی متعدد، برگزار کننده نمایشگاه های هنری و چاپ کتاب چگونگی طراحی استوری برد را در کارنامه خود دارد.

نیره حسن‌پور هدف از برگزاری این نمایشگاه را چنین شرح داد: همیشه عاشق نقاشی سنتی ایران بودم، نگارگری و نقاشی سنتی هویت ملی ماست و جداناپذیر از زندگی ایرانی ها می باشد بنابراین براساس داستان های شاهنامه و اشعار شاعران ایرانی این مجموعه شکل گرفت البته سعی کردم با سبکی مدرن و جدید نقاشی ها را اجرا کنم؛ که هم بیانگر داستان‌های کهن باشد و هم حس و حال خوب برای انسان معاصر داشته باشد. حدود ۳ سال برای شکل گیری این مجموعه زمان گذاشتم، بسیار مطالعه داشتم در خصوص داستانهای کهن و نگارگری هایی که براساس داستانهای اساطیری ما انجام شده بود تا به سوژه و آبجکت خاص خودم برسم.

در این نمایشگاه تعداد ۲۳ اثر که اکثر ابعاد ۷۰ در ۹۰، با تکنیک های اکریلیک روی بوم، رنگ روغن، ماژیک و ورق طلا اجرا شده اند، به نمایش در آمد.

وی در مورد عنوان نمایشگاه افزود: عنوان نمایشگاه بنده همانطور که در استیتمنت نمایشگاه هم گفتم سرزمین ما مملو از نقوش و نگارهای کهن است که سرشار از داستانهای اساطیری و تاریخی ما است، داستان جنگ ها و جشن های بزرگ ایرانی. انگار همیشه این دو به موازات هم در دل تاریخ شکل گرفته اند. بنابراین با توجه به شکل گیری آثارم از شلوغی و شعف جشن ها تا پیچیدگی و تاخت و تاز سواران جنگجو، عنوان نمایشگاه را "رزم و بزم" انتخاب کردم.

حسن‌پور در ادامه توضیح داد: تمام مکاتب نگارگری مخصوصا مکتب اصفهان و سبک نقاشی های استاد فرشچیان و استاد صادق زاده بسیار برایم جذاب و آموزنده بودند اما نمیخواستم شبیه آنها کار کنم در واقع هرگز هدفم نگارگری نبوده و نیست و همیشه بدنبال رسیدن به سبک و امضا خودم بودم و شبیه خودم نقاشی می کشم.

این هنرمند در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه، این مسیر از شناخت و کنکاش درونی از کجا آغاز شد؟ پاسخ داد: از کاشی‌کاری اماکن تاریخی تا نگارگری های بسیار زیبای اساتید بزرگ ایران همه آثار هنری حتی مجسمه ها هم برایم جذاب و ایده پرداز بودند.

آثارم که حاصل ۳سال گذشته است را به نمایش گذاشتم تا آنچه به روی بوم اجرا کردم در معرض دید عموم قرار بگیرد نظرات و بازخوردها برایم بسیار آموزنده است و قطعا مسیر بعدی را مشخص خواهند کرد.

وی در پایان افزود: هنرمند برای مردم اثر هنری خلق می‌کند تا آنچه از اتفاقات روزگار خود در ذهنش دارد را به کمک نقاشی برون سپاری کند و حرفهای نهان و آشکارای خود را نه در قالب کلمه بلکه بر روی بوم نقاشی تقدیم نگاه مخاطبان کند. گاهی تلخ است و گاهی شیرین، البته برداشت مخاطب از اثر هنری آزاد و خاص خودشان است.


نمایش آثار این هنرمند تا ۲۵ اسفند ماه برقرار است و علاقمندان جهت بازدید از آثار می توانند از ساعت 16 الی 20 به نشانی پاسداران شمالی، پایین تر از چهار راه فرمانیه، روبروی بلوار دستواره، پلاک ۴۹۵، ساختمان نارنجستان، طبقه سوم مراجعه نمایند.

logo-samandehi